09120281433
09120281433
فارسی

به‌سوی آمریکای لاتین: افق تازه‌ای برای محصولات ایرانی

16 تیر 1404



بازار آمریکای لاتین در حال شکل‌گیری به‌عنوان مقصدی نوظهور برای کالاهای ایرانی است. داده‌های TV BRICS نشان می‌دهد که در چهار ماه نخست سال خورشیدی جاری، ۴۳۶ میلیون تن محصولات ایرانی به این منطقه صادر شد که ارزشی معادل ۱۳۶ میلیون دلار داشته و نسبت سال قبل بیش از ۶۸۰ درصد رشد را ثبت کرده است .

در سطوح کلان‌تر، تجارت ایران با بزرگ‌ترین اقتصاد آمریکای لاتین یعنی برزیل در سال ۲۰۲۴ به حدود ۳ میلیارد دلار رسید؛ رشدی معادل ۳۱ درصد نسبت به سال قبل که عمدتاً مدیون صادرات کودهای شیمیایی است .

علاوه بر برزیل، کشورهای دیگر منطقه مانند مکزیک و ونزوئلا نیز به عنوان بازارهای بالقوه معرفی شده‌اند. رشد سریع تجارتی که اخیراً آغاز شده، نشان‌دهنده فرصت بالقوه برای صادرات محصولات کشاورزی، صنایع سبک و مواد معدنی ایران است. ضمن اینکه ساختار تعرفه‌ای جذاب در برخی از پیمان‌های منطقه‌ای آمریکای لاتین می‌تواند انگیزه مناسبی برای تنظیم استراتژی صادراتی ایرانی باشد.

آخرین خبر ها

لیست نظرات
5/5 0 0 0